Ida Aalen


Ida har nylig gitt ut sin andre bok om sosiale medier, og er stadig vekk å se som kommentator og debattant i TV, radio og aviser. Hun holder jevnlig foredrag om alt fra medievaner til responsiv design og innholdstrategi, både i Norge og internasjonalt.

Hun har også undervist om sosiale medier og designstrategi ved BI, UiO og IGM. Som senior interaksjonsdesigner i Netlife Research står hun bak flere suksessfulle nettsteder, blant andre Kreftforeningen og Store Norske Leksikon.

Hør Ida Aalen på Webdagene

22. okt.

Ta sosiale medier på alvor (NO)

Ida og Ida, som leverte fjorårets beste foredrag, er tilbake. Denne gangen er temaet sosiale medier.

Ida og Ida lover et foredrag fritt for tåkeprat og buzzord:

  • Bli mer synlig i sosiale medier
  • Skap samspill mellom sosiale medier og de andre digitale kanalene dine
  • Lag en helhetlig strategi for sosiale medier
  • Slik organiserer du arbeidet rundt sosiale medier

Her kan du se fjorårets foredrag.

Testival – lær å gjøre brukertester

Alle er enige i at brukertesting er lurt. Så hvorfor gjør vi ikke brukertesting oftere? Kanskje fordi man tenker man er avhengig av eksterne konsulenter, at man tenker at man ikke har utstyret man trenger, eller at man ikke har tid? Det trenger ikke stemme.

Etter denne workshopen, så kan du, og VIL du, gjennomføre brukertester på egenhånd. Alt fra uformelle geriljatester ute i felt, til testing i din egen, hjemmesnekrede brukertestlab. Helt uten hjelp av fancy utstyr eller dyre konsulenter, og uten at det spiser for mye tid.

Vi gir deg både teoretisk kunnskap og praktiske øvelser – vi skal gjennomføre helt reelle brukertester med ekte brukere som del av workshopen. Ta på deg gode sko og brett opp ermene. Vi garanterer at denne workshopen gir deg kunnskap du kan omsette i handling – med en gang.

Du vil lære følgende:

  • BRUKERTESTING: Når, hva og hvorfor?
  • PLANLEGGING: Hva skal vi teste? Hvor mange brukere trenger vi? Hva slags utstyr og ressurser trenger vi?
  • OPPGAVER OG TESTOPPLEGG: Hvordan velger vi hva vi skal spørre om? Hvordan skal vi utforme oppgavene?
  • MODERERING: Hvordan snakke med brukerne i en brukertest?
  • OBSERVATOR: Hvordan tar man gode notater? Hva skal man se etter?
  • ANALYSE: Hva har vi egentlig funnet ut? Hva skal vi gjøre med det?

Workshopen passer både for deg som har testet litt før og deg som ikke har noe særlig kjennskap til feltet.